2019. december 17, kedd 16:19
Mobil gumis: Mire figyeljünk?
Mindenképpen érdemes biztonságos helyet választani, és megtenni a szokásos kiegészítő intézkedéseket, mint láthatósági mellény, elakadás jelző és háromszög használata. Majd ezután az alábbi módon kezdheti meg a gumicserét.
- Soha ne kezdejen kerékcserét lejtős valamint földes, puha talajon ha egy mód van rá.
- Húzza be a kéziféket és tegye sebességbe (automata sebességváltó esetén kapcsolja P "parkolózár" állásba) a járműt.
- Szedje le a dísztárcsát, majd lazítsa meg a csavarokat. A kerékkulcs segítségével kezdje a kerekek csavarjait az óramutató járásának ellentétes irányában csavarni.
- Ezután helyezze a kézi emelőt egyenesen, a kerékhez legközebb eső "kerékrésbe".
- Emelje a járműt addig míg a kerék annyira elemelkedik a talajtól, hogy a defektes gumit le tudja emelni. Figyeljen arra is, hogy a felkerülő felfújt gumiabroncs beférjen majd a helyére!
- Csavarja ki teljesen a csavarokat, majd tegye a defektes kereket a jármű alá. Ezzel megakadályozhatja, hogy (emelő valamiért megadná magát) az autójában nagyobb kár keltkezzen.
- Helyezze fel a pótkereket a tengelyre és koppanásig húzza meg a csavarokat.
- Majd húzza meg a kerékcsavarokat a keresztkulccsal a megfelelő sorrendben.
- Ha készen vagyunk lassan eresszük le a járművet a talajra, tegye vissza a disztárcsákat is.
-
Fontos, hogy 50 km megtétele után, ne felejtsék el újból ellenőrizni a kerékcsavarok meghúzását!
Tudnia kell, hogy ha pótkereket használt, az nem hosszútávú használatra lett tervezve, ezért a gumi javíttatásáról mihamarabb gondoskodjék. Hívjon bizalommal minket!
Szezonális gumicsere
Sokan úgy gondolják, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli csúszós utakon, az megfelel a nyári időszakban is. Ez azonban nagy tévedés! A téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik nyáron, mint fordítva.
Ezért fontos, hogy ne halogassuk el a szezonális gumicseréket, hiszen az abroncsváltás legfontosabb teendő a téli-nyári időszakok kezdetén. Egyik tipusú guminak sem tesz jót , ha nem a megfeleő körülmények között használjuk őket. A határérték mindkét esetben, tartósan 7 fok alatti vagy feletti hőmérséklet. Ha nem cseréljük át időben a kerekre a megfeleő gumit, az rosszabb irányíthatóságot, fékezhetőséget eredményezhet.
A gumi abroncsok kopására és minimális profilmélységére nem csak a tavaszi és őszi gumi szenzonban érdemes odafigyelni. Jó ha tudjuk, hogy míg a nyári gumiabroncsoknál 1,6 mm addig a téli gumiknál legalább 4 mm kell hogy legyen a mélység.
Szinte minden gumiabroncson van már ugynevezett profilmélységjelző (TWI − Treadwear Indicator). Ez jól látható valamelyik szélesebb, vízelvezető csatornában. Ha a körülötte lévő mintázat erre a szintre kopott, akkor a gumi megérett a cserére.
Elvárások még a megfeleő gumikkal szemben:
- mind a 4 keréken a gumiknak egyforma méretűnek, szerkezetűnek kell lennie
- tengelyenként megegyező mintázatú legyen
- az egyenletes kopás érdekében érdemes az abroncsokat megcserélni 5000 és 10000 kilométer között
- időszakosan ellenőrizzük a gumonyomást is
Milyen gumit válasszak?
A gumiabroncsot nagykereskedésben is négyesével lehet jó áron vásárolni, sajnos akkor sem mindig van rá kedvezmény. Így sajnos azt sem várhatjuk el a gumiabroncsokat áruló kereskedőktől, hogy adjanak nekünk kedvezményt. Néhány gumis nem hogy „mennyiségi” kedvezményt nem ad, hanem inkább felárat számol fel a kettesével, vagy pláne egyesével vásárolni kívánt gumira. Gumi vásárláskor sajnos legtöbbször a fő szempont az ár és nem a minőség .
Természetesen mi megértjük nem mindenki pénztárcája egyforma, ilyenkor érdemes elolvasni több cikket is , hogy ár-érték arányban milyen abroncs az autónk illetve az időjárási körülményeknek a megfelelőbb. Az akciók során arra is érdemes oda figyelni, hogy a megvásárolni kívánt gumiabroncs mikori gyártású. Senki sem szeret öreg gumit venni, legfeljebb ha az alacsonyabb árért elfogadja a régebbi gyártás tényét. Egy régebbi gyártású gumi megvásárlásakor mérhető minőségi romlással kell számolnunk. A fékhatás a régebbi gumiknál csúszós utakon 5-10 % - kal meghosszabbodik.
A helytelenül tárolt gumigarnitúra legalább olyan veszélyes, mint az abroncs magas kora vagy azok alacsony profilmélysége.
Vásárláskor vegyük figyelembe a gépjármű gyártójának előírásait, ajánlásait. Először is figyeljünk a gumiabroncs ajánlott méretére, terhelhetőségére, a gumiabroncs oldalfalán található jelzésekre, indexekre.
Jelölések a gumiabroncson
Méret jelölése
- 205/55 R 15
- 205: az abroncs szélessége mm-ben
- 55: a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya %-ban
- R: radiál szerkezetű abroncs
- 15: a felni átmérője col-ban ( 1 col = 25,4 mm
Gumiabroncs gyártási ideje
A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli a gumikon.
(DOT: Department of Transportation, amerikai szabványnak is megfelelő)